Blauw, blauw, blauw
Federico García Lorca bracht ooit een ode aan het groen
(“groen, ik wil je groen”). Beeldend kunstenaar Marlies van Boekel doet dat
aan het blauw. Het geeft haar schilderijen een mediterrane weerschijn. Een
onwaarschijnlijk lichtblauw dat lucht en water kleurt. Schilders noemen het
ceruleum. Het neigt naar groen. Net als ultramarijn leent het zich goed voor
reflecterende achtergronden. Tegen zo’n
blauwe achtergrond zie je na een aanloop een langgerekte figuur met sierlijke
voeten zwevend in de lucht vlak voor een duik in het zwembad. Het lichaam hangt
naar voren in een bevroren pose, er zijn geen spieren te zien, het kost geen
enkele moeite. Het doek waarop de duiker
staat afgebeeld is er een in de reeks nieuwe schilderijen die vanaf 20 juni een
maand te zien zijn in ‘'RUIMTE'’. Het is een blauwe wereld waarin de kijker
zich in het zwembad van zijn jeugd waant. Je droeg een rode zwembroek, je
verlangde naar het water en alles was overzichtelijk. Dat vind je ook terug in
de strandtaferelen van Marlies van Boekel, bijvoorbeeld bij het
meisje dat haar blonde haar naar achteren zwiept. Het gaat om een
piepklein werkje, toch is gewerkt met krachtige verfstreken. Het gezicht van het
meisje is niet te zien, alle aandacht gaat uit naar het oplichtende haar.
Voor Marlies van Boekel staat blauw voor duidelijkheid en
transparantie. Ze scheidt achtergrond en hoofdmotief door kleurcontrast. De
vorm, de figuur op de voorgrond is belangrijk. Dat is te zien in eerder werk:
twee schaatsers schuin voorover hellend op het ijs in glanzend oranje-witte
pakken. En ook bij de twee afzonderlijke doeken van een man en vrouw die naakt
naar elkaar toe zwemmen, de arm geheven in een crawl. De beweging wordt
gesuggereerd door de houding en de gestroomlijnde lichaamsvorm als van een
schip. Het stilstaand beeld werkt bevreemdend en zet de kijker op het verkeerde
been: er wordt bewogen en toch ook niet. Wat betekenen die bevroren bewegingen,
wat wil ze zeggen met het beeld van de duiker? Een sprong in het duister, een
duik in het onbekende? Een verandering? Marlies van Boekel vindt dat water
mogelijkheden tot associatie biedt: reiniging, loutering, veiligheid,
geborgenheid.
De zomerexpositie in ‘'RUIMTE'’ toont zowel recent als
ouder werk. Het strand en het zwembad vormen het hoofdthema.
Marlies van Boekel maakt hedendaagse schilderijen met een blik naar het
verleden, met oude motieven in moderne krachtige vormen. Het schilderen ziet zij
ook als een achterwaartse beweging, net als roeien. “Je zit met je rug naar de
vaarrichting en manoeuvreert naar achteren. Zonodig stel je bij en herneem je je
koers. Het herkennen van het beeld komt achteraf: pas als je het voor je ziet
weet je wat het is.”
Atelier
Marlies van Boekel heeft haar atelier in Leiden. Zij is
lid van de Leidse kunstenaarsvereniging Ars Aemulae Naturae en van de
Voorschotense Kunstkring. Zij deed haar opleiding aan de Koninklijke Academie
voor Beeldende Kunsten in Den Haag, aan de afdelingen schilderkunst en grafiek.
Zij heeft geëxposeerd in en rond Den Haag en deed ondermeer mee aan Het
Wachtkamerproject, waarbij Leidse kunstenaars de openbare 'RUIMTE' vulden met werk
rond het thema ‘wachten’. Haar laatste expositie vond plaats in het nieuwe
gebouw van de Leidse GGD.
Het atelier in de Kaasmarktschool is op afspraak te
bezoeken (tel. 071- 5133365).